lørdag 26. januar 2013

Tippoldemor og oldemor, på Holmen i Træna

Her er min tippoldemor Abelone Antonethe Jakobine Nilsdatter med sine barn.

Fra venstre Oluf, Anton, Abelone, Laura og Angelia. 

Hun ble kalt  Abelone på Naustloftet , Barn Oluf, Anton, Laura og Angelia Antonsen t.h. 1930 
Sted avbildet  Holmen - Naustloftet, gammelstua på Holmen bak - Træna 
Tittelnr  0000027 
Hans Matheus Johansen, f. 1855 i Rødskjærholmen, yrke Strandsidder, Fisker.
Han giftet seg med Abbelune Nilsdtr, f. 1855, yrke Strandsidderkone.
  Barn:
 i       Laura Hansdtr, f. 1880 i Rødskjærholmen.
 ii     Oluf Hansen, f. 1888 i Rødskjærholmen.
 iii     Angelia Hansdtr, f. 1893 i Rødskjærholmen.
 iv      Anton Hansen, f. 1894 i Rødskjærholmen.

Laura ble gift med Ulrik Grønning, fra Grønningan i Lurøy. De ble foreldre til min farmor Ulda Lydia.
Hun be gift med Herlof Johan Nygård Jakobsen fra Ullhaugen, Svenningen i Lurøy.

Så dukket enda et bilde opp, til stor glede for meg.
Her foregår det klipping av sauer, på Marøy i Træna kommune.
Mor til farmor, Laura, var som tidligere nevnt fra Holmen.
her er farmor sammen med sin mormor Abelone, og sin tante Angelia.
Saueklipping på Marøya: Jensine, Angelia, Abelone, Hanna, Artur, Reinert, Kåre, Jørgen, Ida, Lilly, Ulda, Leif
Fra venstre Jensine Iversen, Angelia(farmors tante) tippoldemor Abelone på Naustloftet, bøyd med baken i været. :-) Farmor Ulda.

Kommentarer, til bildet fra siden Gamle bilder fra Træna på facebook.

Kommentar fra Jorid Langskjær.
"Angelia med Abelone med ryggen hit, Ulda ved siden av står midt i bildet.
(farmor nr 3 fra venstre, ung jente)"

Min kommentar
 Fantastisk. Aldri sett bilde av farmor så ung. Ser masse likhet videre i slekta. Vet du når ca dette bildet kan være tatt? Tipper slutten av 20 tallet.(farmors eldste het Arthur, men her er nok farmor ung jente, neste er Hans, så pappa Ulrik, Herleif og lille Mekkias som døde 2 år gammel.


Kommentar fra Judith Jeppesen.
Helt til venstre Jensine Iversen,på kne midt på bildet Hanna Holmen,med den svarte sauen Reinert Holmen, helt til høyre Jørgen og Ida Holmen.(trur eg.)

Tror du ikke hun er bare jentunge her, Ulda? Det var en Arthur Jørgensen, der også...men eg vet ikke hvem..Line Langskjær kanskje spør Yngvar ? Det er vel fra da fam.Ulrik og Laura bodde på Langskjæret ..de bygde jo huset, og måtte vel bo der noen år.

Min kommentar
 Hvem har tatt bildet?

Jorid Langskjærs kommentar
"Det var vel omtrent bare Alma Sandøy som hadde kamera, i 20-30 tallet... 'der nord i gårdan' ..(antar det er hennes...det kom fra Alfrid Langskjærs bilder)"

Kommentar fra Judith Jeppesen født Holmen
 "Hvis pappa (Leif) er en av guttongan, så var han født i 1911...."



 Utskrift fra slektstreet mitt. Ulda Lydia Nilsen,
Birth 13 July 1906 in Rodskjærholmen.Træna
Death 4 Dec 1992 in Lurøy sykehjem.Onøy.Norway
Farmor født i 1906 som du ser. tror bildet er fra ca 1920. Kanskje litt før også.


Ancestry.com

2 kommentarer:

  1. Heisann :) Skikkelig morro å finne bilder av min oldemor Angelia her på nettet. Skjønner det som at min farmor Lilly er med på bildet også:) Har ikke funnet henne på bildet ennå.. kanskje vet du hvor hun står på bildet?
    Mvh Elin Førnes

    SvarSlett
  2. Takk Elin. Jeg er ikke sikker. Kanskje Jorid Langskjær kan vite om det finnes bilder av henne.

    Mvh Anita K.

    SvarSlett