lørdag 19. januar 2013

Vintersang, og hilsen fra Helgeland

Lovund sett fra Sjonfjellet.



Eg såg vinden.

Eg kjente vinden,
den strauk mett kinn.
Den ga meg,
 varsomme kjærtegn,
i vinterdagen.
Den stoppa litt opp,
hilste,
og dro håret mitt,
til side.
Den for rundt meg,
den dansa med meg,
løfta meg opp,
den holdt rund meg,
den pakka meg inn.
Inn i eit teppe,
der eg kunne kvile.


Eg såg vinden,
den tok strået med seg,
den virvla opp sand,
på stranda.
Den lagde krusninger på havet.
De forunderlige tegninger,
jeg betraktet som barn.
Nesten som fisk,
i feiende fart.
Undring over noe,
jeg ikke visste hva var.
Til bestefar fortalte meg det.

Eg såg vinden,
 mange ganger,
ved havet,
 der jeg vokste opp.
Stille sommerdager,
med lun bris.
Vakre sommerkvelder,
der brune seil passerte,
Høstdager der fiskeren,
der far, og bestefedre
måtte slite mer.
Der den på vinterdager,
laget storm,
og ulende vind,
fra nord,
med et kaldt drag.

Eg såg vinden i dag også.
Den laget bølger,
gjennom sundet,
og større lengre ute.
Den strøk mitt kinn,
med kalde kjærtegn.
Men den hvisket,
jeg skal stryke ditt kinn,
med vårlig lune vinder fra øst.
Jeg skal gi deg sommervarme,
gode vinder fra sør.
Gyngende bølger,
skal jeg sende.
Så der du i din båt,
kan kjenne meg.

Anita Karin 19 januar 2013.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar